Algemene Voorwaarden
Algemene Voorwaarden van Rammes B.V.
Artikel 1: Definities
Artikel 2: Toepasselijkheid
Artikel 3: Offertes
Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst en inschakeling derden
Artikel 5: Verplichtingen en verantwoordelijkheden opdrachtgever
Artikel 6: Aansprakelijkheid opdrachtnemer
Artikel 7: Aansprakelijkheid opdrachtgever
Artikel 8: Vrijwaring
Artikel 9: Prijs en betaling
Artikel 10: Verplaatsingen en annuleringen op verzoek van Opdrachtgever
Artikel 11: Overmacht
Artikel 12: Beëindiging/ontbinding van de Overeenkomst
Artikel 13: Intellectuele eigendomsrechten
Artikel 14: Geheimhouding
Artikel 15: Verwerking van persoonsgegevens
Artikel 16: Toepasselijk recht
Artikel 1: Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Opdrachtgever: de (rechts)persoon, die aan Opdrachtnemer een opdracht heeft verstrekt tot advisering over, organisatie van, of uitvoering van een evenement.
1.2 Opdrachtnemer: de (rechts)persoon, die zich jegens opdrachtgever heeft verbonden tot advisering over, organisatie van, of uitvoering van een evenement, dan wel die zich –in het offertestadium- bereid is zich daartoe te verbinden, zijnde RAMMES.
1.3 Overeenkomst: een door Opdrachtgever getekende offerte van Opdrachtnemer inclusief hierna eventuele door partijen schriftelijk voor akkoord verklaarde (aanvullende) aanbiedingen en afspraken.
1.4 Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk.
1.5 Overeenkomst: Een door Opdrachtgever getekende offerte van Opdrachtnemer inclusief hierna eventuele door partijen schriftelijk voor akkoord verklaarde (aanvullende) aanbiedingen en afspraken.
1.6 Evenement: De bijeenkomst of ander evenement waarvoor het Gehuurde op verzoek van Opdrachtgever aan haar ter beschikking wordt gesteld.
1.7 Uitvoerdatum: Datum waarop het Evenement plaatsvindt
1.8 Opdrachtsom: bedraagt het in de Overeenkomst opgenomen bedrag vermeerderd met daarna overeengekomen mutaties.
1.9 Schriftelijk: Communicatie per brief, e-mail of digitaal, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van de inhoud voldoende vaststaat.
Artikel 2: Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
2.2 De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.3 Afwijkende en/of aanvullende bedingen van Opdrachtgever zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk, schriftelijk en voorafgaand aan het tekenen van de Overeenkomst overeengekomen zijn.
2.4 Opdrachtnemer is gerechtigd de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Opdrachtnemer zal wijzigingen in de algemene voorwaarden schriftelijk mededelen aan Opdrachtgever. In een voorkomend geval zijn partijen verplicht om in onderling overleg een vervangende regeling te treffen die in de plaats komt van de aangetaste bepaling. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
Artikel 3: Offerte
3.1 Alle offertes, prijsopgaven, kostenbegrotingen e.d. van Opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend, tenzij Opdrachtnemer schriftelijk anders heeft aangegeven.
3.2 Offertes van de Opdrachtnemer hebben een geldigheidsduur van 14 dagen. Na deze periode vervallen eventuele opties en behoudt Opdrachtnemer zich het recht voor, de voor de uitvoering van de offerte gereserveerde capaciteit aan te wenden voor andere aanvragen.
3.3 Accordering van de offerte kan door de offerte ondertekend per mail retour te sturen of door schriftelijk akkoord te geven.
3.4 Offerte zijn geldig tot 14 dagen na dagtekening van deze offerte, mits de Uitvoerdatum minstens 40 dagen na accordering van de offerte plaatsvindt. Indien de periode tussen de datum van accordering van de offerte en de Uitvoerdatum minder dan 40 dagen bedraagt, kan de geldigheidsperiode van de offerte afwijken.
3.5 Een offerte kan door de Opdrachtgever tot vijf werkdagen na aanvaarding worden herroepen. Indien deze herroeping niet binnen vijf werkdagen na aanvaarding geschiedt, is de overeenkomst tot stand gekomen.
3.6 De in een offerte vermelde prijzen zijn exclusief BTW en exclusief eventuele Buma/SENA afdrachten, tenzij anders aangegeven.
3.7 Alle door Opdrachtnemer verstrekte informatie en/of specificaties gelden altijd bij benadering, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is aangegeven.
Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst en inschakeling derden
4.1 Opdrachtnemer zal elke overeenkomst naar beste kunnen uitvoeren, en is gerechtigd bij en voor de uitvoering van een overeenkomst derden in te schakelen.
4.2 Indien tijden de uitvoering van een overeenkomst op verzoek van Opdrachtgever wordt afgeweken van hetgeen oorspronkelijk werd overeengekomen, zullen de meerkosten daarvan aan Opdrachtgever worden doorberekend. Meerwerk wordt berekend op grondslag van de bij het aangaan van de overeenkomst gestelde condities. Minderwerk wordt slechts verrekend indien partijen dit van tevoren schriftelijk zijn overeengekomen.
4.3 Opdrachtnemer kan meer werkzaamheden verrichten en aan Opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de Opdracht is verstrekt, indien Opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend. Indien Opdrachtnemer echter uit hoofde van zijn (wettelijke) zorgplicht gehouden is om meerwerk te verrichten, is hij gerechtigd dit aan Opdrachtgever in rekening te brengen, ook indien Opdrachtgever voor het verrichten van het meerwerk vooraf niet expliciet zijn toestemming heeft verleend. Bij oplevering worden wijzigingen doorgevoerd op basis van het dan geldende uurtarief.
Artikel 5: Verplichtingen en verantwoordelijkheden Opdrachtgever
5.1 Opdrachtgever dient zelf zorg te dragen voor de toestemming van derden of vergunningen die benodigd zijn vooruitvoering van een overeenkomst.
5.2 Alles wat door of vanwege Opdrachtgever in het Gehuurde is gebracht, bevindt zich daar voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtnemer belast zich niet met het verzekeren en/of bewaken daarvan.
5.3 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal Opdrachtgever op eigen kosten zorgen voor voldoende maatregelen om de veiligheid te waarborgen voor zowel bezoekers, medewerkers en artiesten als voor door de Opdrachtnemer ingehuurde materialen en derden. Indien reeds afspraken zijn gemaakt over hiervoor genoemde maatregelen, is Opdrachtnemer niettemin gerechtigd om op ieder gewenst moment aanvullende eisen te stellen, wanneer gewijzigde omstandigheden daarom vragen.
5.4 Indien opdrachtgever onvoldoende maatregelen neemt om een veilige uitvoering van een evenement te garanderen, is opdrachtnemer gerechtigd het evenement geheel of gedeeltelijk geen doorgang te laten vinden, zonder dat Opdrachtgever enige aanspraak kan maken op een schadevergoeding of korting op de met Opdrachtnemer overeengekomen prijs.
5.5 Opdrachtgever is gehouden alle informatie waarvan zij weet dan wel waarvan zij behoort te weten dat deze noodzakelijk is voor de uitvoering van de Overeenkomst, tijdig en in de door Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze aan Opdrachtnemer te verstrekken. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door haar verstrekte informatie.
5.6 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de afdracht van de vergoedingen wegens het gebruik van (intellectuele eigendoms-)rechten van derden (waaronder doch niet beperkt tot Bumarechten).
5.7 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het handelen en nalaten van de door haar ingeschakelde en/of uitgenodigde derden die bij de opdracht zijn betrokken, zoals bezoekers, gasten, medewerkers en ingeschakelde derden. Opdrachtgever mag tijdens de uitvoering van de Overeenkomst geen hinder of overlast aan Opdrachtnemer of derden veroorzaken.
Artikel 6: Aansprakelijkheid Opdrachtnemer
6.1 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade (i) indien deze schade valt onder de dekking van haar aansprakelijkheidsverzekering en wel tot het bedrag dat door haar verzekering wordt uitgekeerd te vermeerderen met het eventuele eigen risico dan wel (ii) indien er sprake is van opzet of grove schuld van haar of een van haar leidinggevenden.
6.2 Indien er (i) geen sprake is van opzet of grove schuld dan wel (ii) de verzekering niet uitkeert, en er toch sprake is van aansprakelijkheid van Opdrachtnemer, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot vergoeding van enkel directe schade met een maximum van de factuurwaarde van de Overeenkomst, althans dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
6.3 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene Voorwaarden.
- De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend.
- Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van de directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
6.4 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen letselschade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie. Voorts aanvaart Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid voor schade ontstaan door het nuttigen van de door Opdrachtnemer bereide of geserveerde gerechten.
6.5 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door (een tekortkoming of onrechtmatig handelen/nalaten van) uitvoerende dienstverleners en/of toeleveranciers, waaronder tevens begrepen het personeel van die dienstverleners en/of toeleveranciers, die Opdrachtnemer in verband met of ten behoeve van de uitvoering van – een onderdeel van – de overeenkomst heeft ingeschakeld.
6.6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat zij is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte gebrekkige medewerking of onjuiste en/of onvolledige informatie.
6.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging aan of verlies van goederen, eigendommen en geldwaren van Opdrachtgever of van derden (waaronder begrepen het publiek en uitvoerenden) door welke oorzaak ook, behoudens opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of haar personeel. Opdrachtnemer is tevens niet aansprakelijk voor beschadiging aan of verlies van de in bewaring gegeven goederen in de garderobe.
6.8 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden (waaronder doch niet beperkt tot deelnemers en bezoekers), die in verband met de uitvoering van de opdracht schade lijden.
6.9 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door gehele of gedeeltelijke, zowel collectieve als individuele stroomonderbreking, onderbreking in de verlichting, onderbreking van WIFI/internet, onderbreking in de centrale verwarming en/of beluchting, zelfs niet als deze het Evenement geheel of gedeeltelijk onmogelijk zou maken of haar verloop ernstig zou schaden en door welke oorzaak dan ook, behoudens opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of haar personeel. Opdrachtnemer neemt voldoende voorzorgsmaatregelen om bovenstaande onderbrekingen te voorkomen en doet alles binnen haar mogelijkheden om bij het ontstaan van bovengenoemde onderbrekingen zo spoedig mogelijk het probleem te verhelpen.
6.10 Elke aanspraak van opdrachtgever op vergoeding van schade dient aan opdrachtnemer kenbaar te zijn gemaakt binnen acht dagen na de dag, waarop opdrachtgever zowel met de schade als met de aansprakelijkheid van opdrachtnemer bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn.
6.11 Alle vorderingsrechten en andere bevoegdheden, uit welke hoofde dan ook, die Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer heeft dienen binnen 12 maanden na het moment waarop Opdrachtgever hiermee bekend werd of redelijkerwijze had kunnen zijn, schriftelijk door Opdrachtnemer te zijn ontvangen, bij gebreke waarvan deze komen te vervallen.
6.12 Eventuele door opdrachtnemer verstrekte adviezen zijn altijd vrijblijvend en opvolging daarvan komt voor rekening en risico van Opdrachtgever.
Artikel 7: Aansprakelijkheid opdrachtgever
7.1 Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade toegebracht aan of verlies van eigendommen van Opdrachtnemer en/of door Opdrachtnemer gecontracteerde derden en/of haar genodigden tijdens een Evenement. Alle schade, waaronder begrepen de kosten van herstel, moeten door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer worden vergoed.
7.2 Opdrachtgever is aansprakelijk voor door derden geleden schade welke voortvloeit uit het uitvoeren van de Overeenkomst.
7.3 Opdrachtgever is hoofdelijk aansprakelijk voor deugdelijke naleving van het Huishoudelijk Reglement en/of schade veroorzaakt door het handelen en nalaten van de gasten, bezoekers, door haar ingehuurd personeel en door haar ingeschakelde derden van een krachtens de Overeenkomst door Opdrachtnemer georganiseerd of uitgevoerd Evenement.
7.4 Elke aanspraak van Opdrachtnemer op vergoeding van schade, dient aan Opdrachtgever kenbaar te zijn gemaakt binnen acht kalenderdagen na de dag waarop Opdrachtnemer zowel met de schade als met de aansprakelijkheid van Opdrachtgever bekend is geworden of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn. Wanneer deze termijn niet in acht wordt genomen komen eventuele aanspraken die Opdrachtnemer heeft te vervallen.
Artikel 8: Vrijwaring
8. Voor zover de wet dit toelaat, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer vrijwaren voor en schadeloosstellen inzake alle aansprakelijkheden, schade, verliezen en kosten (inclusief schikkingskosten en redelijke advocaatkosten) die voortkomen uit vorderingen van derden die schade lijden door uitvoering van de Overeenkomst, tenzij de oorzaak aan Opdrachtnemer toerekenbaar is.
Artikel 9: Verplaatsingen en annuleringen op verzoek van Opdrachtgever
9.1 De opdrachtgever is gerechtigd de opdracht enkel schriftelijk uit te stellen of te annuleren onder vermelding van de naam van de Opdrachtgever, het betreffende Evenement en de Uitvoerdatum.
9.2 Een annulering of verplaatsing wordt pas definitief, wanneer het verzoek tot annulering of verplaatsing schriftelijk is bevestigd door Opdrachtnemer.
9.3 Als datum van annulering of verplaatsing geldt de eerste datum waarop het schriftelijke verzoek van Opdrachtgever tot annulering of verplaatsing door Opdrachtnemer is ontvangen.
9.4 Bij uitstel of annulering door Opdrachtgever is Opdrachtgever gehouden aan Opdrachtnemer alle door laatstgenoemde aantoonbaar gemaakte kosten te vergoeden, alsmede het navolgende percentage van de voor volledige uitvoering van het evenement afgesproken opdrachtsom:
- in geval van uitstel of annulering uiterlijk honderd twintig dagen voor de Productiedatum, minimaal 50% van de volledige Opdrachtsom (zoals die op het moment van annuleren geldt);
- in geval van uitstel of annulering in de periode liggend tussen honderd twintig dagen en dertig dagen voor de Productiedatum, minimaal 75% van de volledige Opdrachtsom (zoals die op het moment van annuleren geldt);
- in geval van uitstel of annulering tot uiterlijk dertig dagen voor de Productiedatum, 100 % van de volledige Opdrachtsom (zoals die op het moment van annuleren geldt);. Met betrekking tot alle overige kosten zal met de betrokken leveranciers overleg plaatsvinden en worden de voorwaarden van de betreffende leverancier gehanteerd. Voorts zal opdrachtgever opdrachtnemer vrijwaren voor alle vorderingen van bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden, voor zover die vorderingen betrekking hebben op het uitstel of de annulering van het evenement. Een en ander laat onverlet de verplichting van opdrachtgever om, in geval van latere uitvoering van het evenement, alsnog de volledige prijs vermeerderd met de door het uitstel ontstane meerkosten te voldoen.
9.5 Van een annulering is niet alleen sprake wanneer de bijeenkomst geheel of gedeeltelijk vervalt. Er is ook sprake van een annulering en bovenstaande wanneer het aantal deelnemers meer dan 10% negatief afwijkt van het gereserveerde aantal bij de definitieve boeking.
9.6 Tot 50 dagen voor het evenement kan het voorlopig definitieve aantal personen worden doorgegeven. Tot 10 werkdagen voor het evenement kan dit aantal deelnemers worden gewijzigd met een maximale afwijking van 10% naar beneden en 25% naar boven. Dit aantal geldt als definitief aantal voor de eindfactuur. Bij vermindering van het aantal deelnemers (met een maximale afwijking van 10%) zal het variabele kostendeel op de eindfactuur in mindering worden gebracht. Indien het aantal deelnemers op de dag van uitvoering hoger ligt dan het doorgegeven aantal zal dit aantal worden nagefactureerd tegen de afgesproken prijs per persoon.
9.7 Indien op het moment van annulering de schade van Opdrachtnemer hoger is dan de annuleringsvergoeding zoals opgenomen in artikel 7.5 in deze algemene voorwaarden, dan dient Opdrachtgever dit hogere bedrag aan Opdrachtnemer te vergoeden.
Artikel 10: Prijs en betaling
10.1 De genoemde prijzen komen tot stand op basis van het door de klant geschatte aantal deelnemers en event dagen. De genoemde prijzen zijn exclusief 21% BTW en eventuele reiskosten. Let wel: een evenement organiseren is een dynamisch proces waarbij, in de offerte fase, een offerte wordt opgesteld op basis van het door de klant geschatte aantal deelnemers, event dagen, event aanvangstijden en andere variabele. Daarmee is deze offerte indicatief van aard. Het uiteindelijke factuurbedrag wordt bepaald door het uiteindelijke aantal deelnemers, event dagen, event aanvangstijden en andere variabele.
10.2 Alle prijzen zijn exclusief BTW, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Ook alle overige heffingen, welke van overheidswege worden opgelegd, komen voor rekening van Opdrachtgever. Opdrachtnemer zal deze zoveel mogelijk vooraf bekend maken. Indien de kostprijs van Opdrachtnemer wordt verhoogd als gevolg van tussentijdse tariefwijzigingen van omzetbelasting, premies sociale verzekeringen, loonbelasting of andere overheidsheffingen, dan wel als gevolg van prijswijzigingen van derden, is Opdrachtnemer gerechtigd deze wijzigingen door te belasten aan Opdrachtgever.
10.3 Wanneer de Opdrachtnemer het aanbod van de Opdrachtgever aanvaardt, wordt door de Opdrachtnemer, na de ontvangst van de ondertekende offerte, een aanbetaling van 25% van het totaalbedrag van de offerte incl. BTW gefactureerd. Deze factuur dient door de Opdrachtgever binnen 14 dagen na de factuurdatum voldaan te zijn. De overige 75% zal in deelfacturen tijdens het project en als eindfactuur binnen 2 weken na afronding van het project worden gefactureerd. Andere manieren van (vooruit)betaling zijn in overleg mogelijk.
10.4 Opdrachtnemer hanteert de volgende wijze van factureren:
Bij aanvang van de projectovereenkomst wordt er een aanbetaling van 25% van het totaalbedrag van de offerte incl. BTW gefactureerd. De overige 75% zal in 3 deelfacturen van ca. 25 % van het in deze offerte overeengekomen bedrag worden gefactureerd. Deze vier facturen zullen worden verstuurd op de volgende vier momenten in het productieproces:
1) Aanbetaling: Bij aanvang van de projectovereenkomst
2) Deelfactuur: 12 weken voor het evenement
3) Deelfactuur: 6 weken voor het evenement
4) Eindfactuur: na uitvoering van het evenement
Hierbij zullen de eerste 3 facturen gebaseerd worden op het in het voorstel overeengekomen bedrag en het resterende bedrag worden verrekend in de eindfactuur, na uitvoering van het evenement. Op deze manier is er gedurende het productieproces de ruimte om diverse kosten (voor bijvoorbeeld locatie en aankleding) vooruit te kunnen financieren en zo de voortgang van het productieproces te waarborgen.
Andere manieren van (vooruit)betaling zijn in overleg mogelijk.
10.5 Betalingen dienen te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij schriftelijk anders vermeld.
10.6 Indien Opdrachtgever niet- of niet tijdig aan haar betalingsverplichting heeft voldaan, is Opdrachtnemer bevoegd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten tot dat betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor is gesteld. Vertragingen bij een uitvoering van een Overeenkomst, veroorzaakt doordat Opdrachtgever niet tijdig aan haar betalingsverplichting heeft voldaan, zijn altijd voor rekening en risico van Opdrachtgever.
10.7 De betalingstermijn is een fatale termijn. Opdrachtgever zal zonder uitdrukkelijke, schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer haar betalingsverplichting niet opschorten, noch hetgeen zij verschuldigd is verrekenen met hetgeen zij eventueel van Opdrachtnemer te vorderen heeft.
10.8 Bij niet-tijdige betaling van enig aan Opdrachtnemer verschuldigd bedrag wordt de wettelijke rente c.q. de wettelijke handelsrente in rekening gebracht vanaf het moment waarop de vordering opeisbaar is geworden (waarbij geldt dat een gedeelte van de maand als een hele maand wordt aangemerkt).
10.9 Elk bezwaar tegen een factuur moet binnen acht dagen na de datum van facturering aan Opdrachtnemer bekend worden gemaakt. Een dergelijk bezwaar beïnvloedt geenszins de verplichting van Opdrachtgever om alle andere facturen te betalen die opeisbaar zijn op het moment van het bezwaar en verleent haar geen recht op uitstel van betaling aan Opdrachtnemer.
10.10 Opdrachtgevers vanuit het buitenland zijn gehouden aan de door de Nederlandse fiscus verstrekte richtlijnen met betrekking tot het in rekening brengen van BTW.
Artikel 11: Overmacht
11.1 Omstandigheden welke niet aan Opdrachtnemer te wijten zijn, welke van dien aard zijn dat naleving van de Overeenkomst redelijkerwijze niet meer of niet meer in volle omvang gevergd kan worden (zoals doch niet beperkt tot extreme weersomstandigheden, intrekking van een of meerdere vergunningen, onverhoopte overheidsmaatregelen, werkstakingen, transport of bedrijfsstoringen, epidemieën, pandemieën, terreurdreiging en nationale rouw) geeft haar het recht de opdracht geheel of gedeeltelijk te ontbinden en/of de uitvoering daarvan op te schorten zonder enige verplichting tot schadevergoeding. Opdrachtnemer behoudt in dat geval haar recht op vergoeding (waaronder doch niet beperkt tot kosten voor door haar ingeschakelde derden). Hetzelfde geldt, indien Opdrachtnemer onverwacht zou worden geconfronteerd met ziekte of ongeval van haar personeel en/of derden, in wier vervanging op korte termijn in redelijkheid niet kan worden voorzien. Opdrachtnemer adviseert Opdrachtgever zich tegen deze risico’s te verzekeren.
11.2 Indien Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst (mede) afhankelijk is van al dan niet door haar ingeschakelde derden, zullen tekortkomingen die het gevolg zijn van een handelen of nalaten van deze derden niet aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden, indien die tekortkoming voor Opdrachtnemer redelijkerwijs niet voorzienbaar was.
11.3 Indien Opdrachtnemer voor het intreden van de overmacht reeds gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is zij gerechtigd het reeds geleverde c.q. het leverbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke Overeenkomst. Dit geldt echter niet als het reeds geleverde c.q. leverbare deel geen zelfstandige waarde heeft.
11.4 Opdrachtnemer heeft het recht te zorgen voor een behoorlijke vervangende prestatie (waaronder het aanbieden van een andere ruimte), indien een overeenkomst als gevolg van onvoorziene omstandigheden geheel of gedeeltelijk niet kan worden uitgevoerd zoals overeengekomen, zonder dat daaruit voor opdrachtgever een recht ontstaat op korting op de overeengekomen prijs of ontbinding van de overeenkomst. Opdrachtnemer is verplicht opdrachtgever op de hoogte te stellen van dergelijke omstandigheden, zodra hij daarvan zelf op de hoogte is.
Artikel 12: Beëindiging/ontbinding van de Overeenkomst
12.1 Opdrachtnemer kan de Overeenkomst direct opschorten, opzeggen of ontbinden, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
- Opdrachtnemer na het sluiten van de Overeenkomst kennis heeft genomen van omstandigheden die een goede grond geven te vrezen dat Opdrachtgever haar verplichtingen niet zal nakomen;
- Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste informatie heeft verstrekt of noodzakelijke informatie heeft onthouden;
- beslag wordt gelegd op het vermogen van Opdrachtgever, dan wel aan haar surseance van betaling wordt verleend, dan wel failliet wordt verklaard, dan wel de Opdrachtgever zijn bedrijf heeft stilgelegd of geliquideerd of aan derden overdraagt;
- sprake is van een ernstige verdenking van mogelijke verstoring van de openbare orde door Opdrachtgever of bezoekers;
- sprake is van wangebruik of overlast wordt veroorzaakt door Opdrachtgever of bezoekers van de uit te voeren opdracht.
12.2 In geval van ontbinding blijft het risico van reeds geleverde zaken bij Opdrachtgever. De zaken staan dan ter beschikking van Opdrachtnemer en dienen door deze te worden afgehaald.
12.3 Indien Opdrachtnemer (of een door haar ingeschakelde derde) op het moment van de ontbinding (waaronder in dit verband tevens wordt verstaan ontbinding en opschorting als hiervoor bedoeld in artikel 6) reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft verricht, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende op Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer rustende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaan making zijn. Bedragen die Opdrachtnemer voor de ontbinding heeft gefactureerd of bedragen die Opdrachtnemer na de ontbinding nog zal factureren in verband met hetgeen zij ter uitvoering van de overeenkomst voorafgaand aan die ontbinding reeds had verricht of geleverd, blijven derhalve onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar.
Artikel 13: Intellectuele eigendomsrechten
13.1 Opdrachtnemer is dan wel wordt uitsluitend rechthebbende van alle bestaande en toekomstige rechten van intellectueel eigendom (waaronder doch niet beperkt tot het auteursrecht) die rusten op of voortvloeien uit werken (in welke vorm dan ook, waaronder doch niet beperkt tot uitgewerkte ideeën, voorstellen, designs en concepten) die Opdrachtnemer in het kader van de opdracht ontwikkelt en/of heeft (laten) ontwikkelen. Opdrachtgever verkrijgt hierop voor de duur van de opdracht een gebruiksrecht.
13.2 Opdrachtgever garandeert intellectueel eigendomsrechten van derden te respecteren. Indien Opdrachtnemer door handelen en/of nalaten van Opdrachtgever inbreuk maakt op intellectuele eigendomsrechten van derden, zal Opdrachtgever Opdrachtnemer, de werknemers van Opdrachtnemer en/of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden op het eerste verzoek vrijwaren.
13.3 Door het in het kader van de opdracht aan Opdrachtnemer ter beschikking stellen van materialen of werken, van welke aard dan ook, geeft Opdrachtgever onvoorwaardelijke toestemming aan Opdrachtnemer deze materialen en werken op welke wijze dan ook te gebruiken, voor zover dit voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht redelijkerwijs vereist is.
13.4 Opdrachtgever en derden onderdeel uitmakend van de opdracht zijn gerechtigd geluid, foto- en/of beeldopnamen van de opdracht te maken, tenzij Opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk anders heeft bedongen.
13.5 Opdrachtgever zal eventuele rechten van derden op de in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst gebruikte objecten, materialen, werken, uitvoeringen, ideeën, voorstellen, concepten of methoden te allen tijde respecteren. Eventuele licentievergoedingen ter zake (verder) gebruik van deze objecten, materialen, werken, uitvoeringen, ideeën, voorstellen, concepten of methoden, inclusief maar niet beperkt tot vorderingen van collectieve incasso-organisaties zoals BUMA/STEMRA en SENA, zijn niet bij het Honorarium inbegrepen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, en komen voor rekening van Opdrachtgever.
13.6 Opdrachtnemer is gerechtigd geluid, foto – en/of beeldopnamen van de opdracht te maken, tenzij Opdrachtgever uitdrukkelijk schriftelijk anders heeft bedongen. Geluid -, foto – en/of beeldopnamen van de opdracht mogen door Opdrachtnemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever worden gebruikt in interne en externe communicatie-uitingen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 14: Geheimhouding
14. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn.
Artikel 15: Verwerking van persoonsgegevens
15.1 Opdrachtnemer verwerkt alle persoonsgegevens die Opdrachtgever aan haar verstrekt in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving betreffende bescherming van persoonsgegevens, in het bijzonder de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming.
15.2 Opdrachtgever verklaart en garandeert Opdrachtnemer dat zij alle persoonsgegevens die zij verwerkt in het kader van haar deelname aan het Evenement zal verwerken in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving betreffende de bescherming van persoonsgegevens, in het bijzonder de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming.
15.3 Indien Opdrachtnemer namens Opdrachtgever persoonsgegevens moet verwerken en hiervoor een derde partij inschakelt, zal hiervoor een Verwerkersovereenkomst opgesteld worden.
Artikel 16: Toepasselijk recht
16.1 Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
16.2 Alle geschillen – daaronder begrepen die, welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd – welke ontstaan naar aanleiding van een offerte of Overeenkomst waarop de onderhavige voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, of naar aanleiding van andere Overeenkomsten welke een uitvloeisel zijn van een dergelijke Overeenkomst, zullen worden beslecht door de absoluut bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer, tenzij een dwingende wetsbepaling zich hiertegen verzet of Opdrachtnemer ervoor kiest de vordering in te stellen voor de rechter van de woonplaats van Opdrachtgever. Dit laat onverlet dat Opdrachtnemer met Opdrachtgever kan overeenkomen het geschil te laten beslechten door middel van onafhankelijke arbitrage.
16.3 De Nederlandse tekst van deze algemene voorwaarden is bindend voor de inhoud en uitleg van de voorwaarden en eventuele vertalingen daarvan.
Rammes B.V. | KvK 89905601
Publicatiedatum: 3 september 2023
Laatste wijziging: 1 november 2023